RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

- advertentie -
- advertentie -

Katten zijn echt influencers geworden: 'Gebruik ze niet alleen maar om simpel te scoren'


NIEUWEGEIN - Tijdens corona heeft een grote groep Nederlanders een huisdier aangeschaft. Een groot deel van deze dieren belandt op Instagram. Dit kan leuk zijn voor het baasje en zijn of haar volgers, maar deze wereld van glitter en glamour hoeft voor de kat zelf niet altijd fijn te zijn, waarschuwt de Dierenbescherming.

Debbie gaat viral met haar katten op Instagram


Debbie Westphal zet haar katten elke week op de foto en plaatst deze op Instagram. Haar account heeft inmiddels bijna 30.000 volgers. "Mysticje...", roept ze zacht, terwijl ze hem van bovenaf op zijn hoofdje kietelt met een stok met sprietjes. Als Mystic richting de camera kijkt maakt ze snel een foto. Alles voor het perfecte plaatje - dat zijn haar volgers van haar gewend - waarbij haar katten recht in de camera kijken. "Dat maakt mijn account uniek", zegt ze. Ze heeft twee dozen met kledingstukken speciaal voor de katten. Mystic krijgt een bruin slabje voor op de foto. De kat oogt ontspannen.

 Westphal doet een fotoshoot met haar katten. Westphal doet een fotoshoot met haar katten. | Foto: RTV Utrecht / Michiel van Ooijen

Het appartement in Nieuwegein staat vol met kattenspeeltjes: een krabpaal, woontoren en voederbakken die alleen voor één specifieke kat opengaan. Een deel van de speeltjes krijgt ze gratis opgestuurd, in ruil daarvoor plaatst Westphal één of meerdere foto's van haar katten en de producten op Instagram. "Mensen willen de spullen die mijn katten gebruiken gewoon heel graag hebben", zegt Westphal trots.

Ze hoort bij een grote groep eigenaren van dieren-accounts die het bedrijfsleven heeft omarmd om consumenten te bereiken. Elke week besteedt ze twee uur aan het maken en bewerken van foto's van haar katten. Dagelijks krijgt ze wel 200 reacties. Ze reageert alleen op de leuke, als ze al tijd heeft om ze allemaal te lezen. Ze verwijdert de gesponsorde foto's na verloop van tijd weer. "Mijn pagina moet geen 'advertentie-account' worden", zegt Westphal.

 Westphal bekijkt haar Instagram en reageert op de opmerkingen van volgers. Westphal bekijkt haar Instagram en reageert op de opmerkingen van volgers. | Foto: RTV Utrecht / Michiel van Ooijen

Enorm bereik
Stefan de Koning is online marketeer bij IJsvogel Retail. Het bedrijf is onder meer eigenaar van Pets Place, een van de grootste (online) dierenspeciaalzaken van Nederland, met elf winkels in onze regio. Het bedrijf heeft een aparte pagina met een grote hoeveelheid aan vooral katten- en hondenfoto's. Echte influencers, zegt hij.

Hij is niet alleen geïnteresseerd in de grotere accounts. "Vooral de hoeveelheid accounts is erg interessant. Je hebt veel micro-influencers met iets minder volgers. Deze hebben vaak een specifieke groep volgers. Bij elkaar gaat het om een grote groep die iets kan posten. Samen hebben ze een gigantisch bereik. Dat werkt beter dan een paar grote influencers", zegt hij. Hij noemt de omvang van deze wereld van gesponsorde huisdieraccounts 'gigantisch', want deze zijn geloofwaardiger dan een 'gelikte bedrijfsreclame', zegt hij.

 Vooral Mystic doet het erg goed bij haar volgers op Instagram. Vooral Mystic doet het erg goed bij haar volgers op Instagram. | Foto: RTV Utrecht / Michiel van Ooijen

Op zoek naar accounts
Dik Nagtegaal van de Dierenbescherming merkt dat consumenten onder invloed van sociale media dieren kopen, zonder na te denken over de gevolgen. De organisatie is eind september een campagne gestart die overhaaste beslissingen moet voorkomen. "Een kat nemen voor de likes op Instagram moet niet de aanleiding zijn om een dier te nemen", stelt hij. Nagtegaal vergelijkt katten-accounts met reclames, waarbij foto's van dieren consumenten stimuleren om zelf een dier in huis te nemen. Alleen zonder te weten dat een bepaald hondenras bijvoorbeeld erg veel beweging nodig heeft.

Op veel dieren-accounts staan huisdieren verkleed afgebeeld. "Het dier wordt hier niet blij van en het is mogelijk dat eigenaren hierin doorschieten. Doe het daarom maar gewoon niet. Voor ons zijn medische redenen het enige motief om dit wel te doen", zegt hij. Wil je een kat gebruiken om te scoren op Instagram, maar heb je een hekel aan het verschonen van de kattenbak? "Dan moet je misschien een ander onderwerp voor je account nemen", zegt hij stellig.

En wanneer doen eigenaren van katten-accounts aan dierenmishandeling? "Het wordt een probleem zodra je een account gebruikt om mee te scoren, en jouw dieren gaat dwingen om iets te doen om extra geld of volgers los te peuteren. Dan ben je fout bezig", zegt Nagtegaal.

Westphal is voorlopig niet van plan om te stoppen; ze wil later fulltime fotograaf van huisdieren worden. En het lijkt erop dat Mystic en haar andere drie katten het prima naar hun zin hebben tijdens de shoots. "Ze vinden het leuk om te doen en werken graag mee", zegt ze. Zeker met een lekkere beloning.


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.






Nieuwsoverzicht

- advertentie -


- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -